Kära Du!

Känn dig välkommen!

Och gläd mig med en kommentar så jag vet att just Du var här, samtidigt som det ger mig energi att fortsätta att skriva.

måndag, mars 02, 2009

Prestationer...

... är något som imponerar på mig.

Samtidigt så måste jag erkänna att jag inte imponeras av prestationer som genomförs för att värna om sitt eget ego. Det kan vara vansinnigt svårt att se skillnad på olika syften med prestationer.

Vad är egentligen en prestation? För mig så handlar det om att sätta upp ett mål och nå målet, att faktiskt genomföra något som kan visa på ett resultat. Men en prestation för mig är inte samma sak för dig, vi har olika intressen och har övat olika mycket på olika saker.

Jag tycker att det är viktigt att komma ihåg att en prestation aldrig ska jämföras mot någon annan än just den person som gjort prestationen. I dessa tider varje år, dvs runt första söndagen i mars, är jag alltid imponerad av Vasaloppsåkarna. En del imponerar på mig för att de åker så vansinnigt fort. För mig känns det inte relevant att de knappt göra andra saker än åker skidor, jag tycker fortfarande att det är imponerande att åka 9 mil på skidor på dryga 4 timmar. 1 mil på en halvtimme.

Jag är dessutom klart imponerad av alla förstagångsVasaloppsåkare, som biter ihop och tar sig fram de 9 milen. De som faktiskt får chansen att komma hela vägen till Mora och som inte stoppas på vägen för att de är för sent ute...

Men det är klart att det går diskuteras om det är en prestation för alla att åka Vasaloppet, det går diskutera om det är imponerande eller korkat. Det går ju att åka 9 mil skidor, om det nu är så vansinnigt kul att göra, var som helst och slippa köer och dåliga spår, men det ger ju inget diplom. Och då är det ju frågan; åker de Vasaloppet för att visa för sig själva att de klarar det eller åker de Vasaloppet för att få höra av alla andra att de är duktiga...

2 kommentarer:

  1. Har du själv åkt vasaloppet, eller kanske funderat på att göra det? :) Jag skulle vilja springa ett maraton för att undersöka om jag klarar av det. Det skulle vara en prestation! Närmast på tur är Vårruset i juni; ett delmål. =)

    SvaraRadera
  2. Ida: Imponerande! En prestation för mig när det kommer till löpning är att springa efter bussen, jag har enorma psykiska spärrar när det kommer till just löpning.

    Tanken på ett Vasalopp har nog funnits i hela mitt liv då jag sett pappas diplom i hela mitt liv... Men det är tveksamt om jag verkligen kommer försöka.

    SvaraRadera