Kära Du!

Känn dig välkommen!

Och gläd mig med en kommentar så jag vet att just Du var här, samtidigt som det ger mig energi att fortsätta att skriva.

tisdag, mars 10, 2009

Lagar är till för att överträdas...

... och när ska de som försöker bestämma förstå att lagar skapar nya vägar att komma förbi lagen?

Vi börjar testa gränser så fort vi börjar få uppfattningen om att vi är en egen person, det visar all forskning kring barns utveckling. Sedan testar vi igen och igen och igen... Och slutar aldrig.
Men det verkar ha gått förbi de som försöker bestämma, som bara hittar på den ena märkliga lagen efter den andra.

Jag läser om det nya fildelningsverktyget OneSwarm som antagligen inom snar framtid kommer att vara enormt utspritt. Medan EU pratar skärpta regler sitter kreativa människor och utvecklar nya verktyg. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Det vi gärna vill ha, ser vi till att skaffa oss. Det reglerar inte lagar.

Jag tycker att upphovsmännen har rätt till sina pengar, inget snack om saken. Men upphovsmännen måste börja tänka om... det går inte stoppa fildelning. Det gäller att tänka kreativt. De måste vara lika kreativa som de som skapar verktygen som gör att lagarna överträds. Upphovsmännen borde bli lagöverträdarnas vänner, inte fiender!

Jag tycker att det är positivt att musik sprids. Jag har upptäckt så mycket musik jag aldrig skulle lyssna på, om det inte vore för fildelning. Ju mer musiken sprids, desto mer efterfrågad blir den. När en låt spelas i media får upphovsmannen STIM-pengar, när en artist uppträder i media får denne STIM-pengar. Ju mer låten sprids, desto mer efterfrågad även i media blir låten... Egentligen kan jag tycka att fildelning är rättvist, bästa låten spelas och efterfrågas... inte den som har mest "management" omkring sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar