Kära Du!

Känn dig välkommen!

Och gläd mig med en kommentar så jag vet att just Du var här, samtidigt som det ger mig energi att fortsätta att skriva.

måndag, mars 09, 2009

Är det någon som kan skruva ihop en byrå?

Frågan ställdes i lördags när jag jobbade.

Vi satt och pratade om vad skulle göras under dagen på korttidsboendet där jag jobbar extra. Alla kvinnor, vi är i princip endast kvinnor på arbetsplatsen, tittade runt på varandra. Jag som älskar byggsatser i alla dess former ville inte ta jobbet av någon annan, trots att jag bara ville skrika ut; JAG KAN! Men så skulle jag inte tänka visade det sig. De andra kvinnorna skruvade på sig. Det visade sig att INGEN av de andra ens vågade sig på att öppna kartongen där byrån låg.

Jag kände mig manad och tog snabbt itu med byråskruvandet så snart jag var klar med de mest akuta sysslorna. De andra kvinnorna tittade nyfiket in under mitt arbete och sa imponerande ord. När jag nästan var klar kom en av kvinnorna in, frågade väldigt försiktigt om jag trodde att hon kunde hjälpa mig på något sätt.

Javisst, svarade jag, ta tag i den där lådan och skruva ihop den, jag assisterar dig.
Att se hur denna kvinna, bra många år äldre än jag, växte för varje skruv och del som kom på plats var helt underbart. Till slut sa hon glatt; Men nu kanske jag kan köpa den där byrån jag så gärna vill ha! Det här var inte så svårt. Jag bjuder dig på middag, typiskt för mitt hemland, om du kommer och assisterar mig.

Jag funderade under dagen hur det kommer sig att så många, just kvinnor, är så rädda för byggsatser. Berodde det på deras ålder eller nationalitet. Åldern slog jag bort rätt snabbt, så stor skillnad är det inte, nationaliteten likaså. Det fanns svenskfödda kvinnor som visade lika stor rädsla för kartongen som de med utländsk bakgrund.
Samma diskussion kom upp sen när det skulle fixas med tv-spelet... med samma utgång.

5 kommentarer:

  1. hej helena!
    ja, det är bra konstigt att man som tjej kanske inte vågar sig på en byggsats, men att sedan provat så stärks självförtroendet, för att man klarat av det....

    jag hoppas att du fortsätter med din blogg, mycket intressanta inlägg....

    kram på dig

    SvaraRadera
  2. tack fina sara, och välkommen tillbaka! :-)

    SvaraRadera
  3. Fast nu skojar du väl ändå? Säg att du skojar.

    SvaraRadera
  4. Jag kan skruva ihop en! Hehe, fick också göra det på mitt jobb för några år sen. kramkramkramkram

    SvaraRadera
  5. Katja: Jag skojar aldrig i min blogg.

    Ida: Kramarna!

    SvaraRadera