Kära Du!

Känn dig välkommen!

Och gläd mig med en kommentar så jag vet att just Du var här, samtidigt som det ger mig energi att fortsätta att skriva.

onsdag, februari 25, 2009

En bastu - flera ... ja, då körde vi fast...

Häromdagen mailades jag och min bror, vi pratade om Holiday Club i Åre och dess bastulandskap, Saunaworld. Men vad heter det egentligen när man ska skriva om flera bastu(ar) (s)...?

Jag kände att jag var tvungen att undersöka detta och har kommit fram till, genom SAOL att det heter en badstuga och då alltså - flera badstugor. Så nu behöver vi inte fundera mer över det, och ingen av oss lär bada bastu mera, hädanefter ska vi göra ett besök i badstugan. ;-) Det internationella ordet sauna känns ju inte alls särskilt skoj.

Vidare forskning i ämnet gjorde att jag fann en massa roliga detaljer kring badstugor. Bl a upptäckte jag att det (så klart) finns något som heter Svenska Bastuakademin. Årsmötet kommer att hållas på den nationella årsbastudagen, 13:e juni i Tornedalen. Det finns funderingar på att anordna kurser kring matlagning i bastun, bastukultur och historik. Sedan finns ett gäng bastur (som det står på Svenska Bastuakademins hemsida) som jag aldrig hört talas om tidigare; liftbastu, undervattensbastu, öppenbastu, rökningsbastu... Det finns dessutom särskild mat att intagas vid badstugebad... Du kan teckna livstidsmedlemskap i akademin, vars syfte är att "vårda svenska bastutraditioner samt att främja, utveckla och sprida kännedom om god bastukultur." Bara det, en god sak... något för en bastuälskande taus att fundera över...

5 kommentarer:

  1. Jag har planer på att dra upp till Åre inom kort och testa Holiday. Tid tid tid.. var tar den vägen???+

    SvaraRadera
  2. Katja: Tänkte du testa Saunaworld eller bara hänga på Holiday?

    SvaraRadera
  3. Att skrubba sig med salt i bastun och sedan massera in honoung på huden är väldigt uppfriskande. ;) Helst om någon fin pojke gör det på en.. :)

    SvaraRadera
  4. jag är ändå lite innne på att det heter flera bastur

    SvaraRadera
  5. nja... badstugor låter bra. Klappat, bestämt. ;-)

    SvaraRadera