Kära Du!

Känn dig välkommen!

Och gläd mig med en kommentar så jag vet att just Du var här, samtidigt som det ger mig energi att fortsätta att skriva.

tisdag, maj 19, 2009

Sårbarhet

Jag har faktiskt inte en aning vad jag vill med den här bloggen. Jag har lite skräck för internet, det kan jag villigt erkänna. Det har jag alltid haft, även om det kanske inte är något som ni tror. Jag fick mig en rejäl näsbränna när det kommer till internet och min personliga intigritet redan 1999. Vissa saker behöver jag lära mig den hårda vägen, och jag hade tur. Jag tänker på vad jag lämnar ut av mig själv i den här världen efter det.

Två av mina klasskompisar har råkat ut för rätt läskiga saker senaste tiden som varit internetbaserade. Det är inte rätt läskigt, det är faktiskt otroligt läskigt. Båda har gjort polisanmälningar, där poliserna tagit deras respektive ärende på väldigt stort allvar. Båda har fått sina identiter stulna. Den ena av mina klasskompisar kommer inte åt sitt msn-konto, någon annan har tagit över det och sitter och chattar med män i hennes namn, med hennes bild. Det ringer hos henne på nätterna, de som ringer vill prata vidare om det de pratade om på msn. De som ringer vet var hon bor. Allt finns på olika ställen via hennes msn, hon har lämnat ut sin adress i något mail, sitt telefonnummer i ett annat mail osv.
Min andra klasskompis har fått sin facebook och msn stulet. När hon försökte maila mig i fredags för hon var rejält uppskärrad satt någon och raderade mailet medan hon läste det. Hon hann inte läsa klart.

Ibland har jag känt att det är tråkigt att ha en otroligt vanligt namn, men när det kommer till internetvärlden inser jag styrkan med att ha ett vanligt namn. De kvinnor som har fått sina identiteter stulna på internet har båda så ovanliga namn att de är i princip ensamma med dem i hela denna värld. Jag vet i och för sig inte om jag kan påstå att de råkat ut för detta för att de har ovanliga namn.

Vad JUST DU än gör ute på internet, se till att skydda din identitet och se till att använda olika lösenord på alla ställen som vill ha lösenord. Då blir du mindre sårbar. Sårbara är vi alla i denna värld. Det måste du vara medveten om. Och då menar jag inte bara internetvärlden. Men sluta för guds skull inte leva.

3 kommentarer:

  1. Håller med till fullo. Jag har gjort så att jag har en "algoritm" för att skapa "unika" lösenord för alla nya siter jag är på.

    Jag har ett standardlösenord som är hyfsat komplext (och innehåller siffror stora och små och "skiftade" tecken. Sedna lägger jag på de första tecknen i adressen på bestämda ställen i lösenordet. På så sätt för jag ett lösenord som är jättesvårt att se mönster i och som ändå är helt unikt för varje site, samtidigt som det är enkelt för mig att komma ihåg.

    Säg att mitt "standardlösenord" är "6tio9!" så lägger jag till de två första tecknen i adressen först och de två följande sist då blir mitt "unika lösenord" = "ej6tio9!am". Beroende på hur säker man vill vara så kan man göra liknande algoritmer som blir enkla för dig som känner trixet och nästan omöjliga för dem som bara hittat ett lösenord.

    Surfa säkert! (och använd kondom)

    SvaraRadera
  2. Fiffigt Jens! :-) Jag har också ett typ av sådant system, men inte lika genomtänkt som ditt. Det borde jag skaffa, jag glömmer ju nämligen mina lösenord efter ett tag om jag inte varit in på ett ställe på ett tag.

    Så tack för ett bra tips!
    :-)

    SvaraRadera
  3. Usch! Har själv varit med om att någon tagit sig in på min mail, vilket är riktigt läskigt! :/ Jag fascineras samtidigt som jag skräms av internet.

    SvaraRadera